måndag 30 januari 2012

Är jag född i fel tid???

För många känns det som att ADHD och ADD ploppat upp från ingenstans och att varenda unge med "myror i brallan" lider av det. Vissa menar på att det kanske inte kan vara så svårt att sitta still och skärpa till sig. 
"Förr i tiden var det minsann bättre" har vi nog alla hört i flera sammanhang. 
I just mitt fall och vissa andra personer med diagnosen ADHD/ADD är jag faktisk villig att hålla med.

Vårt samhälle idag är uppbyggt på snabb teknologi där du ska var tillgänglig och "uppkopplad" dygnet runt. Du ska ha möjlighet att var online 24 timmar om dygnet, även när du sover.

Min son som är sex år vill ha en egen mobil, eller Iphone som han vet att det heter. Han vittnar om att flera av barnen i hans klass har en. Jag vill inte förringa fördelarna med att du kan nå ditt barn  när du inte kan se det, men....
I skolan eller på fritids där ditt barn vistas finns numera ( i alla fall garanterat i Sverige) minst en telefon i varje klassrum eller enhet. Annars har säkerligen fröken, fritidspedagog eller annan skolpersonal en mobil.
Annat var det på "min tid" för snart trettio år sedan då vi fick springa till lärarrummet för att låna telefon, eller att mina föräldrar fick ringa dit för att be någon lämna ett meddelande till mig. 
Vad jag menar är inte att det är fel att ha en egen telefon, det kan vara till hjälp för många med ADD/ADHD men jag menar att det kanske inte är bra för mig att alltid vara tillgänglig.

Det är för mig en form av stress att alltid kunna bli nådd.  Ringer någon på hemtelefonen, (där jag dessutom får upp den inringandes telefonnummer) och jag inte svarar kan jag slå mig i backen på, 
(att trots vår telefonsvarare,) ringer det på min mobil inom två minuter.

Dessutom har vi numera i vårt hem tre datorer, maken har en egen, jag har en och barnen har en. Ändå har vi en för lite! Jo, båda barnen vill ju sitta vid datorn samtidigt. Då lånas min dator ut.  Vilket i sin tur leder till att jag blir stressad, för att då kan ju inte jag kolla mina mail, läsa inlägg på facebook, eller få bekräftelse genom att någon läst mina inlägg i en av mina två bloggar... 

Det blir dubbel stress för mig, jag vill bli nådd men behöver få vara ifred.
Ekvationen går inte ihop för mig.

 På den gamla goda tiden var det ingen som ideligen glodde i mailboxen eller kollade sina sms i ett eftersom korrespondensen tog tid OCH fick ta tid. Nu förväntas jag svara på mail från skolan, arbetsförmedlingen, banken mm inom ett par timmar för annars...


Dessutom ska jag helst ha TV med ett stort utbud av kanaler ingång, spotify med "rätt" nedladda musik på hög volym och läsa dagens nyheter i papperstidningen som damp ner i lådan tillsammans med ett kilo reklam.

Hur ska jag kunna sålla, kunna välja, kunna avstå för att må bra???

4 kommentarer:

  1. Känns igen...jag har oxå ADD. Samt min 13 årige son...Kram Cecilia

    SvaraRadera
  2. Har inte tänkt på det på det sättet, men helt klart har du en poäng där. Telefonen och datorn är mina trygghetsprylar men det är nog så att det stressar att alltid känna att man måste kunna bli nådd och kunna hålla koll på allt som hänt.

    Men jag sms:ar sällan och Spotify har jag inte testat överhuvudtaget trots att det ingick 1 år i mitt mobilabonnemang så lite gammalmodig är jag allt. :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Haha, måste bara berätta att jag fnissade lite när jag såg min kommentar publiceras och det står "Mamman Jan .......". Jag blev visst lite mer maskulin för en stund. ;-)

    SvaraRadera
  4. Det var också en del annat som var enklare när jag växte upp.
    Till exempel stod skolbänkarna ensamt så att man inte kunde sitta och busa med någon kompis. Så är bänkarna placerade i min sons asbergerklass också. Men inte när han gick i vanlig klass.
    Annat som är svårt på skolorna nu är att barnen ska jobba ihop i grupparbeten och egen planering och en massa annat eget ansvar som gör det svårt för barn som behöver tydlighet.
    Så även det var bättre förr tänker jag.

    SvaraRadera

Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥