måndag 9 januari 2012

ADD & ADHD - vilket är vilket?

Efter att ha berättat om min diagnos för flera av mina  vänner har jag fått massor av frågor. Flera ifrågasätter givetvis diagnosen, vilket jag tycker känns skönt. Då är jag kanske inte så annorlunda....;-)

Jag har inte riktigt förlikat mig med diagnosen eftersom jag inte känner igen mig i allt vad ADHD/ADD innebär. Men eftersom medicinen faktiskt verkar hjälpa och både mina föräldrar och min man kan intyga att jag passar in på flera av kriterierna för ADD ger jag behandling en chans och ser om det hjälper.

Vad är då skillnaden mellan ADD och ADHD? En berättigad fråga, då det egentligen är samma tillstånd. ADD fattas det man i dagsläget kallar "Hyperaktiva" och de som har ADD kallas alltså "Ouppmärksamma". Detta kanske är lite diffust, men på nätets olika sidor har jag hittat följande. 
bild lånad på nätet


På sidan Web4help beskrivs skillnaden av Martin Winkler, läkare med sju års erfarenhet av psykiatri och psykoterapi: 


 "Under de senaste åren har det introducerats många olika begrepp för barn, ungdomar och vuxna med ADHD. De har i huvudsak påverkats av amerikanska beskrivningar från klassifikationssystemet DSM-IV: 


  • ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) är termen som används i den nyaste upplagans (DSM-IV-TR) diagnostiska kriterier. 


  • ADD (Attention Deficit Disorder) med eller utan hyperaktivitet är den äldre termen från DSM IIIR. Så i något äldre litteratur hittar du den termen som en synonym till ADHD. 

    Thomas Brown beskriver vanliga symptom vid ADD (ouppmärksamma formen):

  • Ofta lättdistraherad av yttre stimuli

  • Ofta svårt att följa instruktioner från andra

  • Svårt att bibehålla uppmärksamhet

  • Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs

  • Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter

  • Svårt att organisera målinriktade aktiviteter

  • Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan Viss forskning visar att barn med hyperaktiva-impulsiva symptom tenderar att få fler problem med beteendet och uppförandet, medan barn med den ouppmärksamma formen, löper en högre risk att drabbas av andra störningar som depression eller ångest."

    På en sida som heter Spexor hittar jag följande översatt från den engelska sidan About ADD/ADHD:


  •  "ADHD/ADD HOS VUXNA En kronisk störning där åtminstone tolv av följande punkter återfinns: 
    1. En känsla av att aldrig få någonting gjort 
    2. Svårt att organisera göromål
    3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång 
    4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja 
    5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt 
    6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron 
    7. Blir lätt frustrerad, uttråkad
    8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre     tid, "glider lätt iväg" i tankarna
    9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens 
    10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, korrekta proceduren
    11. Otålig; låg tolerans mot frustration 
    12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling 
    13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan 
    14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet
    15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana 
    16. Rastlöshet 
    17. Tendens att fastna i missbruk 
    18. Kroniskt dåligt självförtroende
    19. Felaktig själv-bild
    20. Familje/släkt-historia av ADHD eller andra problem med impuls-kontroll och humörsvängningar
    Och: 
    - att ADHD upptäcktes i barndomen, men kanske inte blev formellt 
    diagnosticerat.  
    - vid efterforskningar om hur det var i barndomen återfinns symtomen och 
    tecknen,
    egenskaperna.
    - situationen kan inte förklaras bättre av annan psykisk orsak. 
    Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är att inte ställa 
    diagnosen på sig själv." 
     
     
    Säkerligen känner en del av er igen sig i flera av punkterna. 
    "Inte så farligt" tänker säkert en del av er. 
    Men betänk då att jag lever med ett flertal av besvären dagligen 
    och det har jag gjort i hela mitt liv...
    Jag kan tala om att det inte bara är min familj och min omgivning 
    som blir trötta på det, 
    JAG SJÄLV ÄR SÅ FRUKTANSVÄRT TRÖTT PÅ MIG SJÄLV
    SÅ JAG INTE VET VAR JAG SKA TA VÄGEN.

    bild lånad på nätet
     
     
    Så därför håller jag nu tummar och tår att jag ska kunna få hjälp 
    och må bättre.
    
    

    2 kommentarer:

    1. Jag har elever med samma diagnos med då står det sedan ett år tillbaka "ADHD utan hyperaktivitet"... Långt och onödigt, när ADD förklarar det hela så bra.

      Lite intressant det här, för fler och fler av mina gamla vänner får diagnos. Jag har en viss förkärlek för sprudlande, brinnande människor... Det ska bli roligt att följa dig här och se om du själv känner de positiva verkningarna av medicineringen. Stor kram!

      SvaraRadera
    2. Hade jag ingen aaaning om, tack för att du delar med dig!!! /Thomas

      SvaraRadera

    Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥