lördag 28 januari 2012

Ett svårt beslut

Att ta beslut eller välja har aldrig varit min starka sida. Min ADD visar väl på varför, men här har ännu inte medicin hjälpt mig. Jag har därför ofta  problem dagligen att välja kläder, mat, aktiviteter mm. Detta slutar ofta med att inget blir gjort eller så påbörjar jag allt. Dock tar jag inte alla klädalternativen på mig, men kan gå och fundera på det hela dagen, om jag valde rätt.

Ska jag göra flera saker under nästkommande dag kan detta uppehålla min hjärna i timmar kvällen innan och jag kan inte släppa morgondagens aktiviteter. Jag funderar och funderar, i vilken ordning ska jag göra uppdragen, hur blir det effektivast, har jag kommit ihåg allt, kan jag hinna med något mer, hinner jag med allt, osv...många timmar och mycket energi går åt till min egenhet. 
När jag berättade för min läkare(psykolog) kallade han fenomenet "list-making", något som människor med ADD/ADHD kan ha problem med. Någon annan med samma problem?
Som ni förstår har jag inte så lätt för att ta beslut.

I förrgår  uppstod ett av de värsta problem en djurägare kan utsättas för.
Vår älskade katt Jenkins som till sommaren fyller elva år har sista tiden fått en böld som vuxit sig större och större på hennes ena bröst. Jag har gått och tittat på den och hoppats att den skulle spricka av sig själv eftersom utekatter ibland får infektioner efter bett eller andra sår.

Jag ringde veterinären efter att ha konfererat med min man.  Hon måste få vård.
Väl där fick jag det tråkiga beskedet, Hon hade fått en elakartad tumör som spruckit och dessutom fanns det fyra eller fem mindre i de andra brösten.
Och sedan kom frågan?

"Vill du operera henne?"

Herregud, skulle jag bestämma?!!!!
 Jag vill ju så klart att hon att hon ska bli frisk. Men utan försäkring skulle priset bli skyhögt, dessutom fanns inga garantier för att hon skulle bli bra. 

Alltså fick jag inte så mycket att välja på.
Fast beslutet blev inte lättare.
Skulle hon få somna in nu genast eller skulle hon få följa med hem och vänta några dagar?

Jag var i upplösningstillstånd. Jenkins spann i min famn och tittade på mig med lugna ögon. Hon hade inte ont just nu, men såret som spruckit upp var otäckt och hennes dagar var räknade.

Med tårarna trillande ner för kinderna sa jag till veterinären.
Hon får somna idag, här, nu!

Hur svårt det än var att säga så, visste jag. Att om jag tog henne med hem, hade jag aldrig kunna bestämma när det var dags att låta henne somna.

Jag satt hos henne när hon fick sprutan med avlivningsvätska. Hon spann hela tiden och tittade på mig. Jag grät och grät och klappade henne, samtidigt som jag viskade lugnande ord i hennes öra. Fast jag vet att hon kanske kunde opereras, kändes det som jag faktiskt tog rätt beslut. 

Hon har haft ett bra liv, hon har flyttat fyra gånger, varit med om en svår olycka som hon överlevde, och nu detta.

Nu vilar hon ute i vår trädgård. Jag och barnen begravde henne i rabatten under en flik-lönn.
Här kommer snart växa snödroppar och vintergäck. På graven lade vi tulpaner, hennes älsklingsblommor. (hon åt dem gärna) och Ludvig hittade en fin isbit som fick ligga bland blommorna.













4 kommentarer:

  1. Hej,
    hittade din blogg via facebook. Känner igen mig...jag har oxå ADD. Känns fint att nu ha hittat dig som jag kan läsa om. Fin blogg. Kika gärna in hos mig.
    Mvh Cecilia

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen det svåraste av beslut att fatta. Jag förstår att det var jättejobbigt, jag har varit i samma sits själv med ett älskat husdjur. Men jag tycker du fattade rätt beslut. Tänk nu på alla fina år ni fick tillsammans. Jenkins hade ett väldigt fint liv med er tror jag.

    När det gäller beslut som inte är lika livsavgörande utan mer vardagliga så förstår jag dig också. Jag är likadan. Ofta måste jag be om råd av flera innan jag kan bestämma mig. Kommer ihåg när jag skulle få mitt arbetsrum målat då jag jobbade för flera år sedan. Jag fick själv välja kulör bland en jättebunt med färgprover men det blev ju nästan omöjligt för mig. Jag tror jag frågade samtliga arbetskamrater om råd innan jag kunde bestämma mig. Och gissa om jag var nervös då målaren skulle sätta igång. Jag hade kanske valt fel färg. ;)

    Beslutsångest är även något jag känner igen hos mina barn, speciellt sonen då som är den som har diagnoser. När han skulle välja språk mm inför 7:an förra våren fick han sådan ångest att han kräktes. Han var så rädd för att göra fel. Det slutade med att jag i stort sett valde åt honom för han fixade det inte själv.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Minns inte om jag skrivit det innan, men i mina ögon är du en hjälte som ger mig en insyn i din värld och som jag kan relatera till på ett annat vis än om jag "bara" läser en artikel.

    Så kämpa på tjejen du är fett grym!!
    /Thomas

    SvaraRadera
  4. Jag har också svårt för att ta beslut och välja. Är jag i en butik och ser en tröja jag tycker om som finns i två färger, så kan jag aldrig välja vilken färg jag ska ha, slutar med att jag köper båda.
    Gör också listor i huvudet, även om jag aldrig fullföljer dom :P ... men om någon vill lägga till något på den lista så rubbar dom hela min dag och mitt psyke. Jag får panik och blir frustrerad.

    Jag går på universitet och fick veta att jag har dyslexi för bara två dagar sen. Dom upptäckte även att jag har A.D.D. Men jag måste vänta i en kö på ca sex månader innan jag kan får det på papper :/
    Det är så tråkigt att sånt ska upptäckas så sent.

    /Lima

    SvaraRadera

Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥