måndag 20 februari 2012

Tänk om....

Helenas prinsessa
bild lånad från www.prinsessor.nu
Sista dagarna har varit jobbiga.
  "Jag får liksom ingen ordning på mitt liv" som Winnerbäck sjunger.
Detta påverkar så klart resten av min familj. Förlåt mig, mina älsklingar....

Dessutom blir det jobbigt att boka in saker med andra. Jag kan i ena sekunden känna att JAAAA, vi träffas och hittar på något och i nästa sekund, NEEEEJ, jag vill inte. 
Detta är såklart inte personen i frågas fel, det är jag som inte mår bra!!!!
Men det är inte så lätt att förstå, framför allt inte för mina barn, fyra och sex år att mamma är ombytligare än en kameleont. 
Prinsessor kan svinga ett svärd.gif
bild lånad av www.prinsessor.nu

I förra veckan tog Malene med bloggen Adhd/Add/Autism alla har lättheter upp en intressant aspekt i flera av sina inlägg. (alla hennes inlägg är för övrigt bra). De handlade om de funktionshinder och hjärnskador  barn som tagit vaccinet mot influensa-viruset fått , narkolepsi. 

Detta är ju givetvis en mycket tragisk verklighet, men jag håller med Malene till fullo. Tänk om vi som har NPF-nedsättningar från födseln fått samma förståelse och hjälp från myndigheter och medmänniskor. Ingen ifrågasatte våra vardagsproblem, vår trötthet, vår oro.

Då detta upptagit mina tankar sista dagarna sa jag nu skriva så här:

Tänk om vår Kronprinsessas blivande barn har en 
 Neuro Psykiatrisk funktionsnedsättning?


Tänk om den lille prinsen eller prinsessan har Autism, Asperger, ADD, ADHD?
Vad händer då?


Stoppas barnet undan i en garderob? (vilket kanske skett för tvåhundra år sedan?
Döljs problemen med hjälp av alla hovdamer och annat folk som springer mellan benen på kungligheterna?


ELLER?
Får vi kanske plötsligt den upprättelse och förståelse vi behöver och är förtjänta av???
Får vi också sitta i debattprogram och göra vår röst höjd utan att någon tvivlar på vår sanningshalt. Kan de som mår så dåligt att de inte orkar arbeta få bli sjukskrivna utan oförstående personal hos försäkringskassan?
Kan ALLA barn (och vuxna) med funktionshinder får den hjälp de behöver i skolan och i sin vardag?


Ett handikapp behöver inte synas utanpå!!!


Men kära Victoria och Daniel, ert barn är inte ensamt....Vi är många fler än vad ni tror ...listan kan göras hur lång som helst, titta bara här.
Så lycka till med ert blivande föräldraskap!




ps. Gör som jag, bli en Hjärnkoll-supporter och berätta hur du ska bryta tystnaden kring psykisk ohälsa - ett viktigt bidrag för ett psykiskt friskare Sverige. Gå in på www.hjarnkoll.se

2 kommentarer:

  1. Tänk vad många gånger min familj o jag pratat om "tänk om vi tillhörde kungafamiljen" och då syftat på våra diagnoser. Det har varit skämtsamma funderingar på hur det skulle ha varit med en prinsessa eller prins som inte kan sitta stilla, vägrar ha klänning för att den sitter obekvämt eller att hellre plocka med maten med fingrarna istället för att använda bestick. :-)

    Faktum är ju att kungafamiljen nog inte haft det så lätt med tanke på att både Kronprinssan och Kungen har läs- o skrivsvårigheter och de har väl varit rätt öppna med det tack o lov. Det gör dem mer mänskliga. Om det skulle vara så att den lilla bebisen visar sig ha någon typ av Npf hoppas jag att Viktoria o Daniel öppet vågar prata om det.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Viktoria och Daniel skulle klara av det på ett föredömligt vis om de skulle få ett barn med diagsos.
    Just för att Viktiria har ett eget funktiionshinder.
    Ibland är mina egna problem det som hjälper mig att förstå barnen och ta dem i försvar om vi får alltför mycket kritik.
    Bra att du är med i hjärnkoll.
    DET tror jag är ett bra sätt att hjälpa oss alla och de barn som växer upp nu med olika diagnoser att få upprättelse.
    Kram!

    SvaraRadera

Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥