onsdag 29 februari 2012

Sjukvård eller sjuk vård....


Idag blev jag sjukskriven. Jag är från och med i dag och två månader framåt sjukskriven av en läkare, sedan får vi ju se vad försäkringskassan säger. De har ju alltid rätt i sin sak, utan att en enda gång träffat mig. 
De har aldrig gått en dag i mina skor, upplevt min vardag. Men de har  rätten att bestämma huruvida jag mår och hur mycket jag an arbeta.

Som jag berättat tidigare har jag haft svårt att få kontakt med min läkare. I förra veckan ringde de från kliniken och sa att jag fått en ny tid, hos en ny läkare. Sedan 2004 är detta min 6.e läkare på psykmottagningen i Ystad. Vissa av dessa läkarna har jag aldrig träffat personligen, utan de har skrivit ut medicin per telefon!

Iallafall, idag när jag kom dit blir jag bemött av en trevlig kvinna som tar i hand och kommer ihåg vad jag heter från det hon går från väntrummet in till sitt rum. (plus i kanten)
Hon berättar dessutom att hon läst igenom min journal  och det första hon frågar är;  varför har du inte blivit sjukskriven? 
Med tanke på hur hon uppfattat att jag mår och med alla utredningar och olika samtal jag ska gå i blev jag idag sjukskriven för att vila upp mig. Hon anser, vilket även jag funderat på att jag även har, att jag har en ny depression förutom min ADD.

Det känns så skönt. Jag vill inte vara sjukskriven i all framtid, jag känner bara att det är skönt att få slappna av. Jag behöver inte jaga ett nytt jobb, när jag inte mår bra. 

Nu ska jag vila och samla ny kraft.



3 kommentarer:

  1. Åh, jag förstår att det känns skönt! Försök vila nu och inte stressa. Ett gott råd: Lägg bort tankarna på om FK kommer att godkänna sjukskrivningen eller ej. Det kommer att dröja åtminstone närmare 1 mån innan du får besked om det och använd den tiden till att verkligen koppla av. Lev i nuet! Och skulle det strula med FK så har du kanske samlat tillräckligt med kraft för att ge dem en omgång. ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Va skönt att du fick träffa en vettig läkare! Jag har gjort samma grej, mött otaliga läkare sedan 1999. De flesta väldigt villiga till att skriva ut medicin, men inte mycket mer.

    För ett år sedan träffade jag äntligen en läkare som såg mig i ögonen och frågade hur jag mådde, läste min journal och såg till att jag kom till akutpsyk direkt efter vårt första möte. Sedan dess har vi regelbundna kontakter. Det är verkligen underbart att slippa dra allt igen för en ny person! Men samtidigt tragiskt att det ska behöva vara så rörigt när det patienten mest behöver är struktur och rutiner...

    Ta hand om dig och som det skrevs tidigare, skit i fk nu. Det är du som gäller nu!

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt pepp till mig, det värmer! Har försökt sträcka lite extra på mig idag och ska fortsätta öva på det i helgen :) ha det gott. Kram

    SvaraRadera

Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥