tisdag 6 mars 2012

Träning som medicin

Jag har skrivit om det tidigare och tänker nu ta upp det igen. Att fysisk aktivitet är bra för oss (och alla andra) med psykiska problem. I Svenska Dagbladet kan du just nu läsa en serie olika artiklar om hur vi påverkas av motion. 


I ett forskningsprojekt, Regassa, undersöks effekterna av KBT-övningar respektive fysisk aktivitet jämfört med sedvanlig behandling vid mild till måttlig depression, ångest och stressrelaterad psykisk ohälsa.
Vill du läsa mer om studien hittar du det här.


Just nu tränar jag själv för att springa ett halvmaraton. Det känns just nu som ett lite för högt mål, då jag inte mår så bra.
Fast, de gånger jag kommer iväg ut och springa mår jag så mycket  bättre efteråt. Jag känner ett lugn och en tillfredsställelse som jag annars har svårt att hitta.
Så jag kämpar på.


Enligt psykiatern Jane Taube som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting med just Fysisk aktivitet på recept finns det bara 

fördelar med motion:




"Ordinationen är motion, men i vilken dos?
Mot depression gäller antingen …

… konditionsträning 30–45 minuter av minst måttlig grad, 2–3 gånger/vecka under minst nio veckor.


… eller styrketräning 30–60 minuter med 8–10 ­olika övningar, 2–3 gånger/vecka under minst nio veckor, enligt Fyss.

Behandlaren bör öka dosen successivt och följa upp precis som med läkemedel enligt psykiatern Jill Taube.

Träning dämpar ångest


Var fjärde individ kommer någon gång i livet att drabbas av en ångestsjukdom (SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering). 12–17 procent av befolkningen har vid en given tidpunkt någon form av ångestsjukdom. Att ha ångest ökar risken för depression och vice versa. Regelbunden fysisk aktivitet fungerar ångestdämpande, men resultatet kan dröja ett antal veckor.

Därför hjälper det:


1. Hjärnan påverkas positivt och hjälper kroppen att bilda ämnen som gynnar processen att lära om och bygga nya minnen.

2. Aktiviteten blir en avledande manöver.

3. Musklerna slappnar av och bryter en negativ spiral.

4. Tilltron till den egna förmågan ökar.

Fyss (Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och behandling) är en manual för att ordinera träning vid olika sjukdomar där fysisk aktivitet har dokumenterad effekt.
FaR (Fysisk aktivitet på recept) är en arbetsmetod för att främja träning."



Vill du läsa hela artikeln om Jane Taube finns den här.
Nu ska jag ta mig i kragen och ge mig ut.
Kämpa på!
ps. Gör som jag, bli en Hjärnkoll-supporter och berätta hur du ska bryta tystnaden kring psykisk ohälsa - ett viktigt bidrag för ett psykiskt friskare Sverige. Gå in på www.hjarnkoll.se




3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, jag tränar zumba varje vecka i princip. Och när jag har möjlighet kan jag träna upp till 4 gånger. Och med hjälp av den så tränade jag ut det arbetsamma kring barnens diagnostisering.

    SvaraRadera
  2. Promenerar varje vardagsmorgon med hunden.
    Vi går till minsta pojkens skola som är en bra bit att gå.
    Jag mår så mycket bättre sen vi började med det.
    Så jag håller med dig att motion är bra terapi.

    SvaraRadera
  3. Du har helt rätt. Motion är bra både för kroppen och knoppen. När jag var som mest nere för ett par månader sedan berättade jag för min läkare att jag började känna mig folkskygg och inte ville gå utanför dörren. Då fick jag order om att jag skulle gå ut på promenad varje dag, lika viktigt som att ta min medicin varje dag. Motionen är ett slags läkemedel i sig. Lycka till med träningen inför halvmaran! :-)

    Kram!

    SvaraRadera

Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥