onsdag 8 februari 2012

Träning+ADD= ???


Hej och tack till alla läsare som nu börjat läsa min blogg! Vissa dagar har jag sett att det varit över hundra läsare inne och det är superkul! Jag hoppas ni hittar något intressant och att ni får hjälp! 
Kontakta mig gärna om ni vill att jag ska ta upp något ämne om ADD eller ADHD.

Hoppas ni följer med i fortsättningen också!


Vissa dagar är jobbigare än andra. Det känns som jag inte riktigt kommer igång. Tyvärr gör detta att jag istället blir orolig, irriterad och det slutar med att jag gråter. Dessutom får jag dåligt samvete för att mina barn alltid har en irriterad och ledsen mamma.


Nu försöker jag få bättre kondition för att få bättre ork. Dessutom tror jag att jag blir "skarpare i huvudet" av att få röra på mig. Ofta känner jag mig lugnare och mer tillfreds när jag tränat.


"Tänk på motion som läkemedel", säger John Ratey, MD, biträdande klinisk professor i psykiatri vid Harvard Medical School. "För en mycket liten handfull personer med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD ADD), kan det faktiskt vara en ersättning för stimulantia , men för de flesta, är det ett komplement - något de borde absolut göra, tillsammans med att ta medicin för att hjälpa till att öka uppmärksamheten och förbättra humöret ".

Själv tror jag att barn och vuxna med ADD/ADHD behöver röra sig mer överlag. Just barn med koncentrationssvårigheter bör ges flera tillfällen i veckan att röra på sig. Tyvärr minskar lektionstiden för idrott i skolan och 

När du rör på dig fysiskt som vid träning utsöndra din hjärna endorfiner,  hormonliknande föreningar som reglerar humör, glädje och smärta. 
Samma utbrott av aktivitet ökar också hjärnans dopamin, noradrenalin och serotonin nivåer. Dessa kemikalier i hjärnan påverkar fokus och uppmärksamhet, som är en bristvara hos dem med ADHD.
 "När du ökar nivåerna av dopamin, du öka uppmärksamheten systemets förmåga att vara regelbunden och konsekvent, som har många goda effekter", förklarar Ratey, som att minska suget efter nya stimuli och öka hyperaktiviteten!

Så nu snörar jag på mig löpardojorna och ger mig ut med hunden. Vi behöver motion båda två!

2 kommentarer:

  1. Hej!!
    Känns igen det du skriver, du vet, jag har oxå ADD! Men HUR motiverar du dig att komma ut o motionera?? Jag har hopplöst usel karaktär eller självdisciplin. Tips? Jag har tex träningskort (dagkort, jag pluggar hemifrån och MÅSTE träna...)men det är så SVÅRT att hitta motivation att gå dit...

    SvaraRadera
  2. Har själv svårt att träna pga min fibro men promenader funkar och jag brukar försöka komma iväg 1 timme/dag. På sommaren cyklar jag. Gick på vattengympa för många år sedan och det var en otroligt bra träning på den tiden man då var jag inte lika dålig av fibron.

    Önskar att min son gick med på att träna. Han har ju ADHD han också och har svårt med hyperaktiviteten. För några år sedan tränade han friidrott och det var ju jättebra för honom men det var så stora problem att komma iväg till träningarna eftersom han inte ville avsluta det han höll på med hemma så det funkade inte. För ett år sedan fick han frågan av sin arbetsterapeut om han tränade något. Då svarade han: "Japp! Jag brukar stretcha fingrarna när jag sitter vid datorn". Det sammanfattar ganska bra hur hans träning ser ut nuförtiden. ;)

    Det är så synd att han slutade med friidrotten för han hade talang.
    Vi bor en bit från skolan så han måste iaf gå en bit varje dag.

    Du är jätteduktig som springer! :-)

    Kram!

    SvaraRadera

Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥