torsdag 17 september 2015

Trött, tröttare, Cilla

Just nu är jag sjukskriven. Det har jag varit ett tag. Det var flera år sedan  jag sist var sjukskriven på grund av min psykiska ohälsa, men just nu orkar jag helt enkelt inte arbeta.
När varken arbetet på jobbet klaras av eller vardagen hemma fungerar är det svårt att hitta motivationen till någonting. Jag får tvinga mig till vissa saker för att få dagen att flyta på och jag tar all energi jag har för att få familjen att fungera.
Familjen är den som känns viktigast just nu och den kommer hela tiden i första hand. Detta är en svår kombination eftersom jag känner att jag som förälder är ansvarig för familjens mående. När både jag och min man mår dåligt är det extra tufft.

Många i min omgivning undrar. Undrar varför jag är hemma? Varför jag orkar träna om jag är sjukskriven? Varför vi åker på utflykter? Varför är jag med barnen i skolan?

Träna gör jag för att må bättre. Många blir trötta av att träna. Det blir såklart jag också. Samtidigt ger det mig positiv energi och rensar mitt huvud på negativa tankar. När stressen och ångesten håller på att äta upp mig inifrån behöver jag dra på mig löparskorna och ge mig ut.

Utflykter behöver både jag och familjen för att få en paus hemifrån. Att se hemmets fyra väggar dagligen under en längre tid gör ingen något gott, Det betyder inte att jag inte mår dåligt. Barnen ska inte behöva lida för att jag är sjukskriven och ett helt sommarlov hemma i trädgården är inte så roligt.

Ja, jag hälsar på mina barn i skolan under min sjukskrivning. Barn mår ofta dåligt av att se sina föräldrar ledsna. Fast vi här hemma försöker förklara att mammas trötthet går över blir de såklart oroliga när jag ofta är ledsen. Därför har jag försökt följa med barnen till skolan de dagar jag känner mig något piggare för att de ska känna sig trygga. De vill gärna visa vad de gör och jag får en inblick i hur deras vardag ser ut.


Vila kan man göra på många sätt. Det behöver inte betyda att man ligger nedbäddad i en sjuksäng. För mig handlar det om att hitta tillbaka till en stabil vardag som jag och familjen mår bra i. Att få ny energi så jag orkar ta tag i problem, orkar utför mitt arbete och fungera fullt ut som människa igen,






5 kommentarer:

  1. vad jag känner igen det!! är som sagt själv sjukskriven och folk tror att bara för man har ett någorlunda fräscht yttre så är man kapabel till att jobba osv. att va sjukskriven har verkligen tagit på min självkänsla.. fram tills nu... jag har börjat inse att det handlar om vad jag själv tycker och inte vad andra tycker! men det finns de dagar då man önskade man orkade med en fungerande vardag.. en ganska normal.. tråkig.. svenssonvardag!

    SvaraRadera
  2. Hejsan Cilla!
    Tack för en underbar blogg!
    Det finns perioder och det har blivit värre med åldern då jag får jätte mycket ångest pga mitt jobb. Jag kan inte sova på kvällarna för att ångesten tar över och mina tankar håller mig vaken hela natten. Jag försöker ändå gå upp äta frukost men när det är dags att börja fixa mig tar ångesten över och det slutar med att jag ringer jobbet och sjukskriver mig. Men sen ligger jag hemma och har sjukt mycket ångest eftersom att jag känner mig lat, misslyckad, patetisk eftersom att jag inte klarar av att gå till jobbet. Jag känner att allt är mitt fel, att jag sviker mina kollegor och min chef.
    Kramar Isabelle

    SvaraRadera
  3. Hej igen!
    Glömde fråga om det är så du känner eller om du någonsin har känt så. Behöver vet att jag inte är misslyckad och lat och att någon annan går igenom det jag gör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är inget du ska skämmas över. Om du är trött måste du vila. Annars kommer du inte klara av att jobba på länge. HAr du någon att prata med? Någon kontakt på psyk?
      Kram Cilla

      Radera
    2. Detta är inget du ska skämmas över. Om du är trött måste du vila. Annars kommer du inte klara av att jobba på länge. HAr du någon att prata med? Någon kontakt på psyk?
      Kram Cilla

      Radera

Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥