torsdag 14 juni 2012

En skenande hjärna-ADD

bild lånad från nätet
Min man blir ofta arg och irriterad på mig för att jag avbryter honom när han pratar. Detta är något jag gör utan att tänka på det. Jag gör det inte heller för att jag tycker det han berättar är ointressant eller tråkigt. Ofta är det istället att jag vill berätta något liknande eller associera till en händelse som jag varit med om. Givetvis kommer detta olämpligt mitt i en mening.


Han blir skitirriterad och jag blir ledsen. Både på mig själv som aldrig lär mig och på honom som inte tycks förstå mitt problem. Såklart skulle jag vänta med att berätta mitt "intryck" eller åsikt, men det är då hjärnan löper amok. Dvs då uppstår problemet att jag istället för att lyssna på Jocke har alla synapser koncentrerade på min "tanke". Jag måste "hålla" tanken där för att inte glömma bort den. Fortsätter jag lyssna på Jocke försvinner min "viktiga tanke" och jag blir utan åsikt. Därför "poppar" ibland mina åsikter ur mig fortare än den jag talat med hunnit prata klart. 


Likadant är det på andra hållet. Jag "tar in" så många intryck och bilder i huvudet så det blir totalt kaos i katalogiseringen. Den stackars lagerarbetaren däruppe hinner inte med utan kastar allt ihop i en stor hög. 
Detta brukar sluta med ångestkaos- jag blir tyst och nere. 


Ofta inträffar detta i stora folksamlingar när jag mår sämre. Jag är tex inte så glad över att visas på barer, diskotek eller konserter. Jag kan då inte skilja ut va mina vänner säger och jag hör ingenting utom ett sorl. Detta gör mig trött och irriterad.


Just nu när jag är sjukskriven för foten läser jag en hel del. Då får jag så klart se och läsa om en massa nya saker som händer, annonser för olika varor, tips på recept, kläder, inredning, mm. Allt detta intresserar mig, men ibland blir det för mycket. Jag vill ha och göra allt. Åka på semester, kolla på hemsidor på nätet, titta i butiker, planera matlagning mm. 
Resultatet = Ångestkaos.


Så vet ni någon som säljer en extra lagerarbetare till min hjärna eller något filter som sorterar bort informationen som flyger omkring så skicka ett meddelande!

Ha en bra dag! Tack till alla läsare, nya som gamla. Jag blir så glad om ni lämnar en kommentar.

ps. Gör som jag, bli en Hjärnkoll-supporter och berätta hur du ska bryta tystnaden kring psykisk ohälsa - ett viktigt bidrag för ett psykiskt friskare Sverige. Gå in på www.hjarnkoll.se

6 kommentarer:

  1. Kram Cilla. Jo, jag skulle nog ha användning för en lagerarbetare jag med. Fast jag är ju utan diagnos, men med tre ADHD-barn så blir nog lagerarbetaren rätt utbränd ibland.
    Och skulle behöva en sekreterare, ekonom, kock, städerska, och trädgårdsmästare också. Någon som vill göra frivilligarbete hemma hos mig i vårt cirkus? ;D
    Ha en skön sommar. Och fortsätt avbryta och inflika, det gör faktiskt de flesta människor. Och av samma orsak, de vill föra en dialog och tillföra sina erfarenheter i diskussionen.

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen mig i det du skriver och på nåt vis blir det en tröst för mig att jag inte är ensam om att ha det så här där uppe i huvudet.
    Jag har också fått min blogg med i hjärnkollsamarbetet och det är också en tröst för mig att kunna vara till nytta för andra.
    Så som det du skrev här tröstade mig.
    Får jag länka i min blogg till det här inlägget?

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukskriven.
    Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).
    Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: www.afaforsakring.se/sjukforsakring

    Du kan anmäla sjukskrivning direkt via vår hemsida. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss på Kundcenter på telefonnummer 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar, eller via www.facebook.com/afaforsakring så kan vi hjälpa dig vidare.
    Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa om det här:
    www.afaforsakring.se/uppsokande_kundtjanst
    Vänliga hälsningar
    Julia
    AFA Försäkring

    SvaraRadera
  4. "Jag vill ha och göra allt. Åka på semester, kolla på hemsidor på nätet, titta i butiker, planera matlagning mm.
    Resultatet = Ångestkaos."

    Ångestkaos. Ett alldeles för bra ord. SKa börja använda det. :-)

    Jag har egen firma. Andra brukar säga att de behöver anställa en assistent för att klara av allt. Jag säger istället att jag behöver anställa en chef...

    Bra blogg, tack!

    SvaraRadera
  5. Hej Cilla!
    Gissa om jag blev lycklig när jag hittade din blogg!!!! :D
    Känner så väl igen mig....är 42 år och nykter alkoholist sedan 10 år dock tog jag återfall för 2 år sedan. Jag har precis påbörjat min adhd utredning eller rättare sagt ska jag träffa en psykiatriker några gånger som ska avgöra om jag ska göra en adhd utredning. Har en son på 8 år som fick diagnos för ett år sedan adhd med autistiska drag och ett frågetecken på tourette. Grät när jag läste de där om att du avbryter din man - exakt de du skrivit om detta kunde jag skrivit, så jobbigt så det nästan tagit kål på vårat äktenskap mellan varven. Även mitt oerhört dåliga sinne för ekonomi då jag bara inte orkar titta på siffror så länge det inte ska användas praktiskt. suck....har genomgått mycket i mitt liv...förstår nu varför jag druckit det har varit självmedicinering då min hjärna ALDRIG i stort sett låter mig vila!!! Många gånger under tiden jag drack så var det för att "vila från mig själv". Tack för att du bloggar/Milla

    SvaraRadera
  6. Alltså jag hittade din blogg idag.. och det skulle lika gärna kunna vara jag som sitter och skriver dina inlägg. Allt stämmer så bra in på mig. Jag ser bara mig när jag läser. Det här med att avbryta mitt i ett samtal.. jag gör också det utan att tänka på det. Jag tänkte inte ens att jag gör det förrän när mamma påpekade det för bara nån månad sen.

    SvaraRadera

Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥