tisdag 10 april 2012

En ansvarsfråga



Har kommit fram till att det faktiskt är jag som bestämmer vad som är bra för mig. 
Jag bryr mig alltid om vad andra tycker och tänker och låter mig lätt påverkas av vad vänner, föräldrar, bekanta ska tro eller tycka. 
Detta har gjort mig till en "nickedocka" som konstant har ångest över 
inte räcka till, passa in, vara bra nog.

Detta har jag länge skyllt på de andra. Egentligen är det ju mitt ansvar att se till att jag mår bra! Att jag själv gör det JAG mår bra av. 

Kanske inte så konstigt för andra att inse, men för mig har det tagit fyrtio år.

Dags att ändra på detta!

2 kommentarer:

  1. För mig har det varit så att jag också har varit en nickdocka eftersom jag aldrig trott att jag skulle klara av att ta vettiga beslut själv. Nu vet jag att jag är riktigt smart faktiskt och vågar tro på mig själv och ta egna beslut. Även beslut som är helt emot vad vissa andra tycker. Problemet är att de som förut varit vana att jag varit en nickedocka nu har rätt svårt för att jag helt plötsligt bestämmer själv.

    SvaraRadera
  2. Ja det här har tagit lång tid för mig och jag är inte ända framme ännu fast jag är 52.
    Vilket bra inlägg.
    Just det här behöver jag lära mig.
    Att inte skylla på andra när jag mår dåligt.
    Kan inte begära att andra ska veta bäst vad jag mår bra av.
    Tack för ett jätteviktigt inlägg!

    SvaraRadera

Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥