lördag 10 januari 2015

Disträ eller dum i huvudet?



-Men du lyssnar ju för f-n inte, säger min man.
Jag tittar på honom frågande...Vad menar han? Sa han något?
Än en gång har jag missat hälften av vår konversation. Antagligen för att jag tittade ut genom fönstret och en av våra katter sprang förbi, en fågel landade i trädet eller ett moln intog en rolig formation. Eller så läste jag antagligen på något reklamblad som låg på köksbordet, hunden gnydde vid ytterdörren och vill ut eller barnen ropar från övervåningen.

Det ska väldigt lite till för att jag ska tappa fokus. Fokus på den jag pratar med, fokus på det jag gör. Men...
Ibland kan jag vara totalt tvärtom, då är jag så totalt inne i det jag gör att det är svårt att få kontakt med mig. Detta händer främst när jag läser. Har jag väl fått fäste i en bra bok eller i en tidning, så kan jag inte släppa taget. Världen kan mer eller mindre gå under runt omkring och jag fortsätter läsa.

Vad beror detta på? Ointresse för de som finns runt omkring mig? Är jag helt enkelt oförskämd? Eller är det bara så att jag inte kan hjälpa det. Förklaringen ligger i att jag/vi med ADD har minskad aktivitet i de delar i hjärnan som styr impulskontroll, aktivitetsreglering och uppmärksamhet. Mer om detta kan du läsa här.
Så nästa gång du blir arg på mig eller någon annan som inte lyssnar. Tänk efter...Jag kanske inte kan hjälpa det.

Hoppsan! Nu glömde jag skriva tack! Tack för de fina kommentarer jag får här och på min Facebooksida, AddCilla. Ni är bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta gärna att du varit här. Alla kan skriva,har du ingen egen blogg, tryck anonym om du vill lämna en rad ♥